Proč a jak začít běhat?

Poslední dobou, zvláště po zveřejnění lehce pikantní fotografie na našem Instagramovém účtu (kdo ji ještě neviděl tak ji přikládáme níže) se nás lidi ptají na věci ohledně běhání. Mimochodem tak fotka dostala velmi vtipný název, který je ovšem dost na hraně černého humoru, proto jej raději nezveřejníme, abychom si zbytečně nepopudili část našich čtenářů a článek nebyl stažen dřív než vyjde. Zpět k tématu. Čtenáři nejčastěji chtějí radu, jak začít běhat? Jak u běhu vydržet déle než první jarní týden? Čtenářky se nás pak také ptají, jak nejlépe zhubnout? To jsou velice vážné otázky a my bychom je neradi smázli ze stolu vyřčením jednoduchého slova "nevím". Proto jsme se týmově zamysleli a vytvořili tento motivační článek.

V klubu máme rádi definice, proto hned jednu vysypeme z rukávu, aby bylo jasno co to vlastně běh je. Wikipedie praví: Běh je druh pohybu, při kterém se živočich pohybuje pomocí končetin takovým způsobem (převážně větší rychlostí než při jiných způsobech pohybu), že v určitých fázích pohybu se žádná z končetin nedotýká povrchu, po kterém se pohyb vykonává. Dle Wikipedie je všechno ostatní buď chůze nebo plazení. Což nás vede k zamyšlení, zda si opravdu můžeme říkat běžci.

Abychom vám mohli pravdivě odpovědět proč a jak začít běhat, musíme se zeptat nejdříve sebe. 

Takže proč začal běhat Milan Trlica? "Běhat jsem začal na podzim roku 2016. Původně proto abych byl lépe připraven na nadcházející běžkařskou sezónu kde měl být vrcholem náš oblíbený závod Karlovská 50. Bohužel, jistě si to dobře pamatujete, ten rok vůbec nenapadl sníh. Takže jsem vydržel běhat celou zimu bez běžek. Začal jsem úplně krátké vzdálenosti a postupně jsem přidával, ze začátku mě to moc nebavilo, přišli mi to trochu nudné oproti kolu nebo běžkám. Nicméně vydržel jsem běhat i přes léto a pak mě ségra přemluvila ať zkusím závod, Valachia Run a bylo z toho překvapivě výborné umístění, tak jsem se do toho vrhl naplno a dnes už běhám závody jak Pražský půlmaraton, kde se představuje světová běžecká špička. Běhám okolo 1500 km ročně a běh je nedílnou součástí mého života".

Trochu jiný důvod, proč začít běhat nám odhalil i předseda Martin Janíček. "Já jsem začal běhat vlastně z nouze, trávím dost času v práci, do toho se nám narodila dcera, takže času na sport radikálně ubylo, dříve jsem pravidelně jezdil na kole, ale pořádná vyjížďka na kole vám zabere 3 i více hodin. V rodině už všichni běhali, tak jsem si řekl, že to taky zkusím. Ze začátku jsem to nenáviděl, bylo to moc pomalé, furt mě někde píchalo. Teď to nenávidím taky, ale jenom v průběhu běhu, hned jak skončím, tak se těším až zase vyběhnu. Motivace navíc jsou samozřejmě závody, člověk nechce udělat rodině a klubu ostudu, tak ho to nutí do tréninku a celkově i třeba do zdravější životosprávy".

Takže na první pohled to zní jednoduše, prostě si vezmete kraťasy, tričko a tenisky a vyběhnete a pak už běháte celý život, tedy dokud vám to klouby dovolí. Pozor je tu jedno velké ALE. Kluci z týmu jsou všechno bývalí výkonnostní sportovci. Máme tu cyklisty, hokejisty, fotbalisty, stolní tenisty, hokejbalisty. Čili všichni jsou od mala zvyklí denně sportovat a trénovat, pak je mnohem jednodušší začít.

Předchozí odstavce můžeme sumarizovat následně. 

Proč začít běhat? Děláte něco pro zdraví, běh zlepšuje náladu prostřednictvím endorfinů, běh není na rozdíl od jiných sportů příliš časově ani finančně náročný a hlavně což je nejdůležitější, pravidelný běh vám zformuje pěknou postavu dámy. 

Jak začít běhat? Každý má tu startovní bránu trochu někde jinde, záleží na jeho sportovní minulosti, ale je to prosté. Nazujte tenisky a vyběhněte, až vás zastaví píchání v boku tak si zvolněte, klidně do chůze a pokračujte. Postupně uvidíte pokrok a to je taky jeden z motivačních faktorů, to že vidíte že se každým týdnem zlepšujete, doběhnete dál, běžíte rychleji, píchání v boku je najednou fuč, pneumatika okolo břicha taky nikde. Motivace je totiž důležitý faktor, jak překonat ty první týdny, kdy je běh ne radostí, ale utrpením. 

Jak u běhu vydržet? Někomu stačí ten pocit, který se dostaví po běhu, když se do těla začnou uvolňovat různé hormony štěstí. Někomu pomáhá, že se někam posouvá. Tady se chvíli zastavme. Existují totiž šikovní pomocníci, kteří váš pokrok můžou zaznamenat a kteří vám tak s motivací mohou pomoci. Nyní se nejedná se o žádnou reklamu. Je to čistě naše osobní zkušenost. Pro začátek vám bude stačit Váš mobilní telefon. Z mnoha nabízených GPS trackerů máme nejradši aplikaci Strava. Je bezplatná, stáhnete ji na Google Play. Před každým během pak tuto aplikaci spusťte a ona vám zaznamená a změří trasu kterou jste běželi. Je to nejrozšířenější aplikace na světě a používají ji i profesionální sportovci. Díky funkci segmenty pak můžete porovnat určité části vašeho běhu s ostatními běžci, všechno jde samozřejmě i anonymně, můžete tak virtuálně závodit proti ostatním uživatelům. Strava taky funguje jako jakási sociální síť pro sportovce. Můžete si tam najít svoje kamarády nebo idoly a sledovat jejich aktivity. Dalším stupněm je spojit si tuto aplikaci se sportovními hodinkami například od značky Garmin nebo Fitbit, ale i mnoho jiných ať nemusíte telefon pořád tahat s sebou.

Další užitečné tipy od kluků ze SPLŠ jsou: Snažte se i ze začátku běhat minimálně 3 krát týdně i víc. Pokud budete chodit jednou nebo nepravidelně, tak se nezlepšíte a přes tu první fázi utrpení se nedostanete. Nehledejte výmluvy, že je zima nebo nesvítí slůníčko. Pamatujte neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení.

Změňte trasy běhu, střídejte to. Střídejte i povrchy, běh na měkčím povrchu je mnohem zdravější pro vaše klouby. Postupně jak se budete zlepšovat zařaďte i běh do kopců, to je úplně jiná disciplína, která vás zase posune dopředu.

Až budete mít trochu naběháno, kupte si kvalitní dobře odtlumené běžecké boty.

Přihlaste se na svůj první závod a začněte kratší distancí. Uvidíte, že závod z vás vymáčkne mnohem víc než jste kdy čekali a k endorfinům z běhu se přidá navíc adrenalin ze závodu a třeba i opojný pocit úspěchu a to je moc návykový koktejl.

Máte-li jakýkoliv dotaz, neváhejte nám napsat, budeme se vám snažit poradit, před nedávnem jsme byli v té samé situaci jako vy. Můžete nám psát dolů pod článek, pokud nemáte Facebook, můžete se ptát na našem Instagramovém účtu anebo napište email na lehke.slapani@gmail.com. Pokud někdo dočetl až sem a chtěl by vědět, jak se jmenuje fotografie ze začátku článku, ať napíše soukromou zprávu :D

Sledujte naše stránky a pokud se chcete s námi někdy proběhnout, víte jak nás kontaktovat.

SPLŠ